طراحان ایرانی

مصاحبه با الهه علیپور – Maahnameh Magazine


الهه‭ ‬علیپور‭ ‬در‭ ‬۲۱‭ ‬بهمن‭ ‬سال‭ ‬۱۳۷۲‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬آمل‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمد‭. ‬او‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۱۳۸۹‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬حال‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬اجرا مشغول‭ ‬است‭. ‬طراحی‭ ‬National Costume ‭(‬لباس‭ ‬ملی‭) ‬برای‭ ‬اولینMiss Earth‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۲۱،‭ ‬بازآفرینی‭ ‬و‭ ‬اجرای‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬کارهای‭ ‬طراح‭ ‬معروف‭ ‬Iris van Herpen برای‭ ‬خانم‭ ‬نسیم‭ ‬ادبی،‭ ‬در‭ ‬چند‭ ‬سکانس‭ ‬از‭ ‬سریال‭ ‬Amsterdam‭ ‬که‭ ‬هنوز‭ ‬پخش‭ ‬نشده،‭ ‬از‭ ‬برجسته‌ترین‭ ‬کارهای‭ ‬او‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬همکاری‌های‭ ‬پُرچالش‭ ‬و‭ ‬لذت‌بخش‭ ‬او‭ ‬همکاری‭ ‬در‭ ‬پروژه‭ ‬بازآفرینی‭ ‬پنج‭ ‬اثر‭ ‬معروف‭ ‬نقاشان‭ ‬مطرح‭ ‬و‭ ‬مشهور‭ ‬دنیا‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ایده‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬از‭ ‬آقای‭ ‬هادی‭ ‬ولی‌خان‭ ‬عکاس‭ ‬پروژه‭ ‬بود‭. ‬نکته‭ ‬جالب‭ ‬پروژه‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬لباس‌ها‭ ‬در‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬۷۲‭ ‬ساعت،‭ ‬آماده‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬کار‭ ‬روی‭ ‬صحنه‭ ‬استایل‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬خواننده‭ ‬مصاحبه‭ ‬الهه‭ ‬عزیز‭ ‬باشید‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬حرفه‌اش‭ ‬بیشتر‭ ‬آشنا‭ ‬شوید‭.‬

چند‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬حرفه‭ ‬مشغول‭ ‬هستید؟

کمتر‭ ‬از‭ ‬۱۲‭ ‬سالم‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬شروع‭ ‬به‭ ‬یادگیری‭ ‬این‭ ‬حرفه‭ ‬کردم‭. ‬اما‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬اجرا‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سن‭ ‬هفده‭ ‬سالگی‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬جدی‭ ‬و‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬آغاز‭ ‬کردم‭. ‬

تحصیلات‭ ‬شما‭ ‬چیست‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬دوره‌هایی‭ ‬را‭ ‬گذرانده‌اید؟

در‭ ‬زمینه‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬تصویرسازی،‭ ‬پارچه‌شناسی،‭ ‬کار‭ ‬روی‭ ‬لباس،‭ ‬گریت‭ ‬یا‭ ‬پارچه‌سازی،‭ ‬نازک‌دوزی‭ ‬و‭ ‬ضخیم‌دوزی‭ ‬زنانه،‭ ‬لباس‭ ‬شب‭ ‬و‭ ‬لباس‭ ‬عروس‭ ‬در‭ ‬آموزشگاه‭ ‬خصوصی‭ ‬دوره‌های‭ ‬آموزشی‭ ‬گذراندم‭. ‬بعد‭ ‬از‭ ‬گذراندن‭ ‬همه‭ ‬این‭ ‬مراحل‭ ‬تا‭ ‬مقطع‭ ‬دیپلم‭ ‬در‭ ‬رشته‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬دوخت‭ ‬لباس‭ ‬پیش‭ ‬رفتم‭. ‬

برای‭ ‬طراحی‭ ‬لباس‌هایتان‭ ‬از‭ ‬چه‭ ‬چیزی‭ ‬الهام‭ ‬می‌گیرید؟

از‭ ‬هر‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬را‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬قرار‭ ‬می‌دهد‭. ‬این‭ ‬تاثیر‌پذیری‭ ‬می‌تواند‭ ‬بار‭ ‬مثبت‭ ‬یا‭ ‬منفی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬می‌تواند‭ ‬از‭ ‬دنیای‭ ‬اطرافم،‭ ‬سازه‌های‭ ‬انسانی‭ ‬یا‭ ‬طبیعت‭ ‬باشد‭. ‬اما‭ ‬گاهی‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬رخداد‭ ‬یا‭ ‬فاجعه‭ ‬هم‭ ‬الهام‭ ‬گرفتم‭. ‬از‭ ‬اتفاقات‭ ‬بدی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬یا‭ ‬زندگی‭ ‬شخصی‌ام‭ ‬پیش‭ ‬می‌آید‭ ‬و‭ ‬روی‭ ‬من‭ ‬اثر‭ ‬می‌گذارد‭. ‬

قسمت‭ ‬مورد‭ ‬علاقه‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬لباس‭ ‬چیست؟

برای‭ ‬من‭ ‬بخشی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬کانسپت‭ ‬اموضوع‭ ‬و‭ ‬سبکب‭ ‬لباس‭ ‬و‭ ‬فضای‭ ‬کار‭ ‬گفتگو‭ ‬می‌شود،‭ ‬لذت‌بخش‭ ‬است‭. ‬حتی‭ ‬مراحلی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬پخته‌تر‭ ‬کردن‭ ‬طرح،‭ ‬سراغ‭ ‬منابع‭ ‬می‌روم‭. ‬وقتی‭ ‬می‌خوانم‭ ‬و‭ ‬می‌بینم،‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬من‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬چیزهای‭ ‬جدیدی‭ ‬روبرو‭ ‬می‌کند‭. ‬

برجسته‌ترین‭ ‬همکاری‌‭ ‬شما‭ ‬چه‭ ‬بوده‌؟

طراحی‭ ‬National Costume‭ (‬لباس‭ ‬ملی‭) ‬برای‭ ‬اولین‭ ‬Miss Earth‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۲۱‭ ‬که‭ ‬سومین‭ ‬مسابقه‭ ‬برتر‭ ‬دختر‭ ‬شایسته‭ ‬جهان‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود‭. ‬ایده‌پردازی،‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬اجرای‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬صفر‭ ‬تا‭ ‬صد‭ ‬انجام‭ ‬دادم‭. ‬این‭ ‬بخش‭ ‬از‭ ‬مسابقه‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مهمترین‭ ‬بخش‌های‭ ‬آن‭ ‬است‭. ‬طراح‭ ‬لباس‭ ‬باید‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬اِلِمان‌ها،‭ ‬آداب‭ ‬و‭ ‬رسوم‭ ‬و‭ ‬ملیت‭ ‬شرکت‌کننده‭ ‬لباسی‭ ‬طراحی‭ ‬کند‭ ‬که‭ ‬نشان‌دهنده‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬فرهنگ‭ ‬آن‭ ‬کشور‭ ‬باشد‭. ‬

درباره‭ ‬طراحی‭ ‬لباس‭ ‬آناهیتا‭ ‬برای‭ ‬هیمای‭ ‬عزیز‭ ‬برایمان‭ ‬بگویید‭.‬

من‭ ‬و‭ ‬هیما‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دوستان‭ ‬مشترکمان‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬آشنا‭ ‬شدیم‭. ‬زمان‭ ‬زیادی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬مسابقه‭ ‬و‭ ‬قوانین‭ ‬مسابقه‭ ‬و‭ ‬لباس‭ ‬ملی‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬صحبت‭ ‬کردیم‭. ‬هیما‭ ‬تمام‭ ‬تمرکزش‭ ‬روی‭ ‬مساله‭ ‬خشکسالی‭ ‬ایران‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬هدفش‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬اطلاع‌رسانی‭ ‬این‭ ‬مشکل‭ ‬با‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬گذاشت‭. ‬من‭ ‬هم‭ ‬تصمیم‭ ‬گرفتم،‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬از‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬بسیار‭ ‬مهم‭ ‬شاهنامه،‭ ‬آناهیتا،‭ ‬ایزد‭ ‬بانوی‭ ‬ایرانی‭ ‬الهام‭ ‬بگیرم‭. ‬آناهیتا‭ ‬همان‭ ‬الهه‌ای‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬برای‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬گذاشتن‭ ‬این‭ ‬مشکل‭ ‬و‭ ‬دغدغه‭ ‬این‭ ‬روزهای‭ ‬مردم‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬نیاز‭ ‬داشتیم‭. ‬

لطفاً‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬انتخاب‭ ‬پارچه‌ها‭ ‬برایمان‭ ‬توضیح‭ ‬دهید‭.‬

معمولاً‭ ‬برای‭ ‬انتخاب‭ ‬پارچه‭ ‬در‭ ‬کارهایم‭ ‬سراغ‭ ‬پارچه‌های‭ ‬ساده‭ ‬می‌روم‭. ‬چون‭ ‬گاهی‭ ‬تصمیم‭ ‬به‭ ‬حجم‌گرایی‭ ‬یا‭ ‬گریت‭ ‬می‌گیرم‭. ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬این‭ ‬روی‭ ‬جنس،‭ ‬نوع‭ ‬بافت،‭ ‬لطافت،‭ ‬زبری،‭ ‬گِرَم‭ ‬و‭ ‬رنگ‭ ‬پارچه‌ها‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬آیا‭ ‬در‭ ‬مجموع‭ ‬نوع‭ ‬پارچه‭ ‬مناسب‭ ‬کاری‭ ‬که‭ ‬طراحی‭ ‬شده،‭ ‬هست‭ ‬یا‭ ‬نه،‭ ‬متمرکز‭ ‬می‌شوم‭. ‬اما‭ ‬این‭ ‬پروسه‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬تجربه‭ ‬می‌گذرانم،‭ ‬چون‭ ‬معتقدم‭ ‬تا‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬پارچه‭ ‬را‭ ‬لمس‭ ‬نکنید،‭ ‬نبرید‭ ‬و‭ ‬ندوزید،‭ ‬در‭ ‬واقعیت‭ ‬درکی‭ ‬از‭ ‬خروجی‭ ‬کار‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬ندارید‭. ‬ولی‭ ‬گاهی‭ ‬هم‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬و‭ ‬ناگهانی‭ ‬از‭ ‬متریالی‭ ‬که‭ ‬اطرافم‭ ‬می‌بینم‭ ‬برای‭ ‬لباس‌ها‭ ‬استفاده‭ ‬می‌کنم‭. ‬در‭ ‬حقیقت‭ ‬زیاد‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتد‭ ‬که‭ ‬دوست‭ ‬دارم‭ ‬هر‭ ‬موادی‭ ‬اطرافم‭ ‬می‌بینم‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬لباس‭ ‬تبدیل‭ ‬کنم‭. ‬حتی‭ ‬اگر‭ ‬بدانم‭ ‬چند‭ ‬ساعت‭ ‬دوام‭ ‬می‌آورد‭.‬

تولید‭ ‬یک‭ ‬لباس‭ ‬به‭ ‬سبک‭ ‬شما‭ ‬چه‭ ‬فرآیندی‭ ‬دارد؟

در‭ ‬مراحل‭ ‬اول‭ ‬ایده‌پردازی‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬کانسپت‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬به‭ ‬نتیجه‭ ‬رسیدن‭ ‬کل‭ ‬کار‭ ‬به‭ ‬جزئیات‭ ‬می‌پردازم‭. ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬بعدی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬انتخاب‭ ‬جنس‭ ‬لباس‭ ‬فکر‭ ‬و‭ ‬تحقیق‭ ‬می‌کنم‭. ‬اما‭ ‬مهمترین‭ ‬بخش‭ ‬این‭ ‬مرحله‭ ‬آزمون‭ ‬و‭ ‬خطاست‭. ‬چون‭ ‬ایده‌ها‭ ‬نو‭ ‬هستند،‭ ‬همیشه‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬سری‭ ‬آزمون‭ ‬و‭ ‬خطا‭ ‬برای‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬بهترین‭ ‬خروجی‭ ‬نیاز‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬تهیه‭ ‬الگوها‭ ‬و‭ ‬مراحل‭ ‬برش‭ ‬و‭ ‬دوخت‭ ‬انجام‭ ‬می‌شود‭. ‬

المان‌هایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طراحی‌هایتان‭ ‬لحاظ‭ ‬می‌کنید‭ ‬چه‭ ‬چیزهایی‭ ‬هستند؟

لایه‌هایی‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬پیوسته،‭ ‬لطافت،‭ ‬ظرافت،‭ ‬پیچیدگی،‭ ‬ریزش‭ ‬پارچه‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬حجم‌گرایی‭ ‬در‭ ‬بالای‭ ‬لباس‭ ‬با‭ ‬متریال‌های‭ ‬مختلف‭ ‬برای‭ ‬ساختن‭ ‬شخصیتی‭ ‬محکم‭ ‬و‭ ‬مقتدر‭.‬

مشخصه‭ ‬اصلی‭ ‬کار‭ ‬شما‭ ‬چیست؟‭ ‬

بداهه‌گی‭ ‬در‭ ‬فرم‭ ‬و‭ ‬دوری‭ ‬از‭ ‬کلیشه‌هایی‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬روزها‭ ‬در‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬کارها‭ ‬می‌بینم‭. ‬همچنین‭ ‬ساختارشکنی‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬مفهوم‭ ‬توسط‭ ‬تکنیک‌ها‭ ‬و‭ ‬المان‌ها‭ ‬برای‭ ‬آگاهی‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬رخدادی‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬حال‭.‬

اولین‭ ‬لباسی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬طراحی‭ ‬کردید‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬دارید؟‭ ‬به‭ ‬مرحله‭ ‬اجرا‭ ‬هم‭ ‬رسید؟

بله‭ ‬هشت‭ ‬سالم‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬روسری‭ ‬مادرم‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬تکه‭ ‬از‭ ‬پرده‭ ‬خانه‭ ‬نیم‭ ‬تنه‭ ‬و‭ ‬دامن‭ ‬طراحی‭ ‬کردم‭ ‬و‭ ‬کل‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬دست‭ ‬دوختم‭. ‬اولین‭ ‬باری‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬کمی‭ ‬جسارت‭ ‬به‭ ‬خرج‭ ‬دادم‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خروجی‭ ‬هم‭ ‬رسیدم،‭ ‬اما‭ ‬با‭ ‬خرابکاری‭. ‬از‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬بعد‭ ‬هر‭ ‬پارچه‌ای‭ ‬گم‭ ‬می‌شد‭ ‬یا‭ ‬یک‭ ‬قسمتی‭ ‬از‭ ‬لباسی‭ ‬بریده‭ ‬بود،‭ ‬کار‭ ‬من‭ ‬بود‭. ‬

آیا‭ ‬امضای‭ ‬خاصی‭ ‬در‭ ‬طراحی‌هایتان‭ ‬دارید‭ ‬که‭ ‬کارهایتان‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬امضا‭ ‬شناخته‭ ‬شود؟

پیچیدگی‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬هم‭ ‬تنیدگی،‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬سادگی‭. ‬در‭ ‬حقیقت‭ ‬می‌توان‭ ‬اینطور‭ ‬به‭ ‬قضیه‭ ‬نگاه‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬ادغام‭ ‬متریال‭ ‬ساده‭ ‬و‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬زرق‭ ‬و‭ ‬برق،‭ ‬با‭ ‬فرم‌ها‭ ‬و‭ ‬تکنیک‌های‭ ‬تازه‌تر،‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سمتی‭ ‬هدایت‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬چشم‌ها‭ ‬را‭ ‬بیشتر‭ ‬تشنه‭ ‬دیدن‭ ‬می‌کند‭. ‬

طراح‭ ‬مورد‭ ‬علاقه‌تان‭ ‬در‭ ‬صنعت‭ ‬مد‭ ‬و‭ ‬فشن‭ ‬کیست؟

بی‌شک‭ ‬من‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬نگاه‭ ‬و‭ ‬هنر‭ ‬Iris van Herpen‭ ‬و‭ ‬Elsa Schiaparelli بودم‭. ‬به‭ ‬خصوص‭ ‬طراح‭ ‬و‭ ‬کارگردان‭ ‬خلاق‭ ‬این‭ ‬عصر‭ ‬برند‭ ‬Schiaparelli،‭ ‬یعنی‭ ‬Daniel Roseberry‭.‬اما‭ ‬باید‭ ‬بگویم‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬طراحان‭ ‬بسیار‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬و‭ ‬موفق‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬من Guo Pei است‭ ‬که‭ ‬شاهکارهایش‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬مد‭ ‬برای‭ ‬همیشه‭ ‬ثبت‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬باقی‭ ‬می‌ماند‭. ‬

بزرگترین‭ ‬درسی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬این‭ ‬دوران‭ ‬گرفته‌اید‭ ‬چیست؟

فرقی‭ ‬نمی‌کند‭ ‬در‭ ‬چه‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬فعالیت‭ ‬می‌کنیم‭ ‬و‭ ‬کجا‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کنیم‭. ‬با‭ ‬کمترین‭ ‬و‭ ‬ناچیزترین‭ ‬مواد‭ ‬می‌شود‭ ‬آثاری‭ ‬خلق‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬را‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬قرار‭ ‬دهد‭. ‬من‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنم‭ ‬پافشاری‌ام‭ ‬برای‭ ‬انجام‭ ‬کاری‭ ‬که‭ ‬فکر‭ ‬می‌کردم‭ ‬درست‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬من‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وجد‭ ‬می‌آورد،‭ ‬تنها‭ ‬چیزی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬تمام‭ ‬این‭ ‬مدت‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬کمک‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬نتیجه‭ ‬گرفتم‭. ‬من‭ ‬راهی‭ ‬را‭ ‬رفتم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬محیط‭ ‬ریسک‭ ‬بالایی‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬مورد‭ ‬تمسخر‭ ‬قرار‭ ‬گرفتم،‭ ‬اما‭ ‬پافشاری‭ ‬کردم‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬حس‭ ‬رضایت‭ ‬می‌داد‭. ‬هیچ‭ ‬وقت‭ ‬نباید‭ ‬تسلیم‭ ‬شرایط،‭ ‬خط‌کشی‌ها،‭ ‬خط‭ ‬قرمزها‭ ‬و‭ ‬محیط‭ ‬شد‭. ‬

بزرگترين‭ ‬آرزوی‭ ‬الهه‭ ‬چيست؟

دغدغه‭ ‬من‭ ‬همیشه‭ ‬زنان‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬هستند‭. ‬امیدوارم‭ ‬در‭ ‬آینده‭ ‬به‭ ‬جایگاهی‭ ‬برسم‭ ‬که‭ ‬بتوانم‭ ‬هر‭ ‬چه‭ ‬بیشتر‭ ‬آگاهی‌رسانی‭ ‬کنم‭. ‬زنان‭ ‬باید‭ ‬جایگاهشان‭ ‬را‭ ‬بدانند‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬نقطه‭ ‬تلاش‭ ‬کنند‭. ‬از‭ ‬اهدافشان‭ ‬دست‭ ‬نکشند‭ ‬و‭ ‬درگیر‭ ‬روزمرگی‭ ‬نشوند‭. ‬آرزویم‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬روزی‭ ‬برسد‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬کلیشه‌های‭ ‬جنسیتی،‭ ‬مخصوصاً‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬دختران،‭ ‬از‭ ‬بین‭ ‬برود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬آن‌ها‭ ‬آزادی‭ ‬عمل‭ ‬داده‭ ‬شود‭. ‬راستش‭ ‬برای‭ ‬خودم‭ ‬آرزویی‭ ‬ندارم‭. ‬ترجیح‭ ‬می‌دهم‭ ‬برای‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬می‌خواهم،‭ ‬بجنگم‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬بیاورم‭. ‬

شعار‭ ‬الهه‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬چيست؟

خودت‭ ‬باش‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬طور‭ ‬که‭ ‬لذت‭ ‬می‌بری‭ ‬زندگی‭ ‬کن،‭ ‬حتی‭ ‬اگر‭ ‬برای‭ ‬بقیه‭ ‬آزاردهنده‭ ‬باشی‭. ‬

پیامی‭ ‬برای‭ ‬مخاطبان‭ ‬پُل‭ ‬دارید؟

نباید‭ ‬ناامید‭ ‬شد‭. ‬اگر‭ ‬ایده‌ای‭ ‬دارید‭ ‬و‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنید،‭ ‬می‌شود‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬خلق‭ ‬کرد،‭ ‬باید‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬شوید‭ ‬و‭ ‬شروع‭ ‬کنید‭. ‬برای‭ ‬من‭ ‬هیچ‭ ‬وقت‭ ‬کلمه‭ ‬نمی‌توانم‭ ‬معنایی‭ ‬نداشت‭. ‬بارها‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاد‭ ‬مسیری‭ ‬را‭ ‬رفتم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬بن‌بست‭ ‬خوردم‭. ‬محدودیت‌ها‭ ‬برای‭ ‬خلق‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬فشار‭ ‬زیادی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬تحمیل‭ ‬کرد،‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬اگر‭ ‬مسیری‭ ‬برای‭ ‬رفتن‭ ‬نباشد،‭ ‬من‭ ‬آن‭ ‬جاده‭ ‬را‭ ‬می‌سازم‭. ‬سِمج‭ ‬باشید‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خودتان‭ ‬اعتماد‭ ‬کنید‭. ‬

نظر‭ ‬شما‭ ‬درباره‭ ‬مجله‭ ‬پُل‭ ‬چیست؟

برایم‭ ‬بسیار‭ ‬جالب‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬چنین‭ ‬مجله‌ای‭ ‬در‭ ‬سطح‭ ‬بین‌المللی‭ ‬برای‭ ‬فارسی‌زبانان‭ ‬تولید‭ ‬محتوا‭ ‬می‌کند‭. ‬این‭ ‬امر‭ ‬قطعاً‭ ‬می‌تواند‭ ‬کمک‭ ‬بزرگی‭ ‬برای‭ ‬شناخته‭ ‬شدن‭ ‬و‭ ‬ارتباط‭ ‬بین‭ ‬اجتماع‭ ‬هنرمندان‭ ‬و‭ ‬مردم‭ ‬باشد‭. ‬بسیار‭ ‬ممنونم‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬مصاحبه‭ ‬دعوت‭ ‬کردید‭. ‬امیدوارم‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬حمایت‭ ‬از‭ ‬همدیگر‭ ‬بتوانیم‭ ‬قدم‌های‭ ‬بزرگ‌تری‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مسیر‭ ‬برداریم‭. ‬

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *